• Nederlands
  • English
  • français
  • Deutsch
 

ESPERO: 75 jaar Nederlandse makelij

ESPERO: sinds 1939, 75 jaar Nederlandse makelij

2014: een jubileumjaar voor ESPERO. In driekwart eeuw heeft ESPERO zich ontwikkeld van een klein bedrijf in houten speelgoed tot een internationaal toonaangevende leverancier én fabrikant van mobiele wandsystemen. In de Benelux is ESPERO marktleider op het gebied van flexibele ruimte-oplossingen, maar ook wereldwijd worden de mobiele wanden van ESPERO meer en meer toegepast in aansprekende projecten, groot en klein. Waar komt de naam ESPERO vandaan, hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld en wat zijn de plannen voor de toekomst? Hierover een gesprek met Mark Delany, directeur van ESPERO.

“ESPERO, is de afkorting van Van Es Speelgoed Rotterdam”: zo vertelt Mark Delany. Het bedrijf is begonnen als fabrikant van houten speelgoed. Na De Tweede Wereldoorlog zag het nieuwe kansen in de productie van houten kratten en pallets. Na een jarenlange samenwerking met o.a. Heineken zag ESPERO in de jaren zestig de houten kratten plaatsmaken voor kunststof kratten. De bakens werden weer verzet en men richtte zich meer op de bouwwereld, met name met houten vouwwanden. “Zo ontstonden de eerste versies van de Uno en Duplo, wandtypen die wij nu nog steeds leveren.” De interesse voor mobiele wanden was gewekt en werd uitgebreid met de levering van paneel-wanden uit Amerika. Circa 25 jaar geleden, waarvan de laatste acht jaar onder leiding van Mark Delany, werd gestart met de productie van eigen mobiele paneelwanden en dit werd een groot succes.

Met enige trots vertelt Delany dat de inspanningen van de afgelopen jaren vruchten beginnen af te werpen. “We zijn consequent blijven investeren in nieuwe markten en nieuwe ontwikkelingen. Maar vooral ook in onze medewerkers en hun vakmanschap, meer mogelijkheden voor ons R & D team waardoor bestaande producten nóg beter zijn geworden en er nieuwe zijn ontwikkeld, terwijl we toch kostenbesparend bezig waren.” Sinds vorig jaar is het assortiment van ESPERO verder uitgebreid door een exclusief dealerschap van Skyfold – elektrische verticale wanden – uit Canada.

 “Natuurlijk gaan we dit jubileum vieren, kijken we even terug in de tijd, maar zien we vooral uit naar de toekomst.” Veel wil de directeur er nog niet over kwijt, maar wel dat er nieuwe brochures in de maak zijn en dat de vorig jaar gelanceerde website verder wordt uitgebouwd. Ook op social media zal ESPERO actiever worden. Tussen neus en lippen door vertelt hij dat ze een prestigieus project binnen hebben gehaald en dat ze binnenkort komen met een nieuwe glaswand, de Visio 100.

Zoals voor veel bedrijven is het ook voor ESPERO lastig ver vooruit te kijken. In de huidige economische situatie in Nederland is het in stand houden van de marktpositie een streven. Daarnaast liggen er voor Espero veel kansen en mogelijkheden in het buitenland. “Lag jarenlang de afzet van onze wanden voor 70% in Nederland en 30% daarbuiten, nu is die verdeling juist omgedraaid.” Na Europa, Rusland, het Midden-Oosten en Afrika richt ESPERO zich ook op de rest van de wereld. ESPERO behoort nu tot de top 5 in de Europese markt en wil in de komende tien jaar een plekje veroveren in de top 5 wereldwijd.

Door zich te blijven richten op het leveren van de goede oplossingen voor flexibele ruimte-indeling met gebruiksvriendelijke en functionele ontwerpen, prima service en hoogwaardige producten tegen een juiste prijs, is Mark Delany ervan overtuigd dat bestaande en nieuwe klanten de voordelen zullen inzien van samenwerking met een professioneel en integer bedrijf: ESPERO, al 75 jaar.


Terug naar het nieuwsoverzicht